مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۶/۲۹
1400/03/09
در مرگ مغزی، مرگ بیمار اجتناب ناپذیری است
وبدا؛ مسئول تیم اهدای عضو استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، بسیاری از مردم، اختلاف مرگ مغزی و کما را نمی دانند خاطر نشان کرد: کما یک عارضه مغزی است و امکان برگشت بیمار به حیات وجود دارد اما در مرگ مغزی، مرگ اجتناب ناپذیری است. زیرا سلول های مغز قابل برگشت نیستند و از کار افتاده اند.
به گزارش وبدا؛ زهرا سیاح افزود: زمانی که متخصصان اعلام مرگ مغزی می کنند امکان برگشت وجود نخواهد داشت، لذا لازم است مردم نسبت به تفاوت مرگ مغری و کما مطلع شوند.
وی تصریح کرد: اهدای عضو، مسئله ای است که این روزها بسیار مطرح می شود و به شدت مورد نیاز افرادی است که به عضوی از بدن نیاز دارند، اما همچنان تا جا افتادن چنین فرهنگی در کشور، تلاش بیشتری نیاز است.
مسئول تیم اهدای عضو چهارمحال و بختیاری، با اشاره به تاریخچه اهدای عضو در این استان اظهار داشت: واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهرکرد یکی از اولین واحدهای فراهم آوری بود که در سال 1382 با ابلاغ وزارت بهداشت در استان شکل گرفت.
وی در خصوص واحدهایی که با این تیم همکاری دارند گفت: بخش های مراقبت های ویژه، ICU و اورژانس‌های بیمارستان‌ها همکاری نزدیکی دارند و موارد مرگ مغزی را به ما گزارش می‌کنند و پس از مراقبت و نگهداری، رضایت از خانواده ها در بیمارستان ها صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه، بیش از 70 درصد موارد مرگ مغزی در استان به اهدای عضو رضایت می دهند افزود: این رقم در کشور کمتر از 50 درصد است.
سیاح اضافه کرد: آمار رضایت گیری ما نسبت به جمعیت استان بسیار خوب است و در کل کشور همیشه جزء 5 گروه اول کشوری بوده ایم، به گونه‌ای که با جرات می توان گفت با دانشگاه های شیراز، مشهد و یا دانشگاه تهران هم قابل مقایسه هستیم.
وی گفت: در خصوص رضایت گیری توانسته ایم فرهنگسازی خوبی بکنیم و این فرهنگ‌سازی ناشی از، اعتماد و حمایتی که مسئولان دانشگاه از این تیم داشتند و کارهای تبلیغاتی و اططلاع رسانی اصحاب رسانه می باشد که خیلی خوب توانستند این امر مقدس را با جامعه معرفی و مردم را متوجه این امر معنوی و مقدس نمایند.
وی در ادامه با اشاره به سخاوت مادران این سرزمین در انجام امر مقدس اهدای عضو عزیزشان افزود: هنوز گلایه مادری که دوست نداشت قلب فرزندش در زیر خاک مدفون شود در خاطرم باقی است.
سیاح با بیان اینکه برای انجام اهدای عضو بیمار مرگ مغزی، رضایت ولی دم لازم است افزود: گرفتن کارت عضو به نوعی وصیت فرد برای اهدای اعضایش در صورت مرگ مغزی است و پروسه رضایت گیری را بسیار آسان تر می کند.
به گفته مسئول تیم اهدای عضو چهارمحال و بختیاری، برای تکمیل فرم اهدای عضو و دریافت کارت متقاضیان می‌توانند، از طریق سایت (ایران اهدا) اقدام و به صورت اینترنتی مراحل را طی کنند و یا به مددکاری های همه‌‌ بیمارستان های استان مراجعه کنند و کارت اهدای عضو را تکمیل نمایند. همچنین می‌توانند به دبیرخانه واقع در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مراجعه کنند و کارت دریافت نمایند.
سیاح در پایان، از مردم فهیم و بویژه خانواده های اهدا کننده اعضای بیماران مرگ مغزی تقدیر نمود.
تعداد بازدید:
337
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal