مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۷
1400/03/11
کشیدن قلیان تفریح است، خودکشی و یا دیگر کشی؟

وبدا؛ رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به فرا رسیدن هفته ی بدون دخانیات گفت: هر ساله چهارم لغایت دهم خرداد ماه؛ هفته ی جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است که شعار جهانی امسال "تعهد برای ترک دخانیات" و شعار ملی امسال "تعهد من، ترک قلیان" نامگذاری شده است.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری افزود: در راستای آموزش و اطلاع رسانی عمومی هر ساله پیام های بهداشتی در رابطه با این هفته تدوین و جهت اطلاع رسانی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ می گردد که امسال با طرح سوال محوری " کشیدن قلیان تفریح است یا خودکشی و دیگر کشی؟ " مردم و به ویژه مصرف کنندگان قلیان را به تفکر وا داشته است.
وی تصریح کرد: در صدر این پیام ها با بیان اینکه، دود قلیان، کشنده است و قلیان، نفس ما و عزیزانمان را می گیرد به مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان بعنوان مهمترین هدف اقتصادی صنایع دخانی نسبت به خطرات استعمال قلیان و مواد دخانی هشدار داده شده است.
جزایری گفت: در ادامه، قلیان، موجب پیری زودرس و عامل از دست دادن زیبایی افراد، دشمن شادابی پوست مطرح و از آن به عنوان عامل خودکشی یاد شده است.
به گفته وی، در ادامه در خصوص تاثیر مصرف قلیان بر کاهش باروری زنان و مردان و افزایش شانس تولد نوزاد نارس تذکر داده شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در ادامه نیز با بیان اینکه، مواد سمی موجود در دود قلیان، با آب تصفیه نمی شود آمده است، وقتی قلیان می کشیم، اطرافیان را هم در دود آن شریک و مهمان می کنیم و ضمن آموزش کشیدن قلیان به فرزندانمان سلامت آنها و اطرافیانمان را به خطر می اندازیم.
وی گفت: در ادامه از قلیان بعنوان دروازه ورود به قلعه سیگار و دریچه ورود به مصرف مواد مخدر یاد شده است.
جزایری افزود: همچنین با بیان اینکه، کشیدن قلیان تفریح نیست، بلکه دعوت به مرگ دسته جمعی است، هوای بدون دود قلیان، حق همه و دفاع از این حق از همگان خواسته شده است.
به گفته وی، در ادامه از مردم خواسته شده است، از حق خود دفاع و نسبت به استعمال دخانیات اعتراض نمایند.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در بخش دیگری از این پیام ها با بیان اینکه، در همه گیری کرونا باید مراقب باشیم: کشیدن قلیان، احتمال بیمار شدن را بالا می برد، یادآوری شده است، در شیوع بیماری کرونا به ریه های سالم بیشتر نیاز داریم، پس قلیان نکشیم.
جزایری اضافه کرد: در ادامه نیز آمده است، در همه گیری کرونا مراقب باشیم: با کشیدن قلیان، بیماری های سخت تری مانند سل و هپاتیت و... در انتظار ما خواهد بود و با کشیدن قلیان، سیستم ایمنی بدن خودمان را ضعیف نکنیم. ضمن اینکه، استفاده مشترک از قلیان، باعث انتقال بیماری می شود.
وی گفت: همچنین در این پیام های بهداشتی آمده است، فاصله گذاری اجتماعی نمی تواند مشکل انتقال سموم منتشره از دود قلیان را کم کند.
جزایری با بیان اینکه، 72 ساعت بعد از ترک مواد دخانی، نفس کشیدن برای مصرف کنندگان آسان تر شده و 15 سال بعد از ترک مواد دخانی، احتمال بروز سرطان ریه و حمله قلبی در این افراد مانند فردی است که تاکنون دخانیات مصرف نکرده است از مصرف کنندگان قلیان و مواد دخانی خواست تا برای حفظ سلامت خود و اطرافیانشان مصرف این مواد را برای همیشه کنار بگذارند.
تعداد بازدید:
289
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal