مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۳
1400/03/19
اجرای برنامه حمایتی تغذیه‌ای مسلولین در بام ایران

وبدا؛ رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: برای اولین بار در استان با انعقاد تفاهم نامه مشترک با کمیته امداد امام خمینی(ره)، طرح حمایتی تغذیه‌ای از مسلولین(گرفتاران بیماری سل) به اجرا گذاشته می شود.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی؛ عنایت الله کلیج در جلسه مشترک با مسئولین و کارشناسان اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) با محوریت اجرای برنامه های حمایتی کودکان افزود: در این طرح کلیه افراد مبتلا به سل با توجه به اهمیت تامین مواد مغذی و انرژی بیشتر در این بیماران، حداقل به مدت شش ماه تحت پوشش حمایت تغذیه قرار می گیرند و سبد غذایی دریافت می کنند.
وی افزود: با توجه به افزایش روند مبتلایان به بیماری سل در کشور، چهارمحال و بختیاری جزء بهترین استان‌ها و کمترین میزان مبتلایان به سل را دارد.
کلیج با بیان اینکه، نیاز به تغذیه در بیماری‌های عفونی دو برابر می‌شود تصریح کرد: سرانه این استان در ابتلا به این بیماری در کشور سالانه بین 20 تا 25 نفر است.
رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان اضافه کرد: گزارش‌های موجود در کشور حاکی از آن است که، سوء تغذیه در کودکان زیر شش سال و کمبود ریزمغذی‌ها به ویژه ید، آهن، کلسیم، روی، ویتامین های B2،D وA در برخی از مناطق کشور هنوز به عنوان یک مشکل عمده مطرح است.
وی اظهار داشت: 600 کودک و یک هزار مادر باردار و شیرده در قالب طرح مشارکتی، حمایتی تغذیه‌ای مادر و کودک در کل استان از خدمات تغذیه‌ای بهره مند می‌شوند و این برنامه به مدت تقریبی دو دهه همراه با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان در حال انجام است.
در ادامه این جلسه مدیرکل بهداشت و بیمه های اجتماعی و درمان کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور نیز گفت: کمبود ریزمغذی‌ها با عوارض متعدد از جمله اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، افزایش موارد ابتلا به بیماری‌ها و پوکی استخوان و در نهایت کاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمی افراد و ایجاد اختلال در توسعه اجتماعی، اقتصادی مناطق و کشور‌ها همراه است.
مجتبی احمدلو افزود: برنامه مشارکتی حمایتی تغذیه‌ای کودکان شش تا 59 ماهه در استان یکی از برنامه‌های مداخله‌ای خوب، عینی و انسان دوستانه در بهبود سوء تغذیه این گروه سنی است.
به گفته وی، در این طرح به گروهی خدمت رسانی می‌شود که در حال رشد سریع و آینده ساز جامعه هستند و از نظر تغذیه به مادر وابسته هستند.
وی اضافه کرد: انجام اقدامات بیمه ای، حمایت مالی از خانواده ها، حمایت تغذیه ای از گروه آسیب پذیر و... از جمله اقداماتی است که در این اداره کل صورت گرفته است و توسعه بیمه اجتماعی برای افراد تحت پوشش نیز از خدمات دیگر این اداره کل است.
احمدلو اظهار داشت: یکی از دلایل کاهش چشمگیر شیوع سوء تغذیه کودکان در کشور حاصل اجرای موفق برنامه‌های مداخله‌ای مثل برنامه مشارکتی حمایتی بهبود وضع تغذیه کودکان زیر شش سال بر اساس نتایج مطلوب این برنامه در بهبود وضع تغذیه کودکان و ارائه عملکرد آنان است.
وی تصریح کرد: ارتقاء وضعیت تغذیه کودکان مبتلا به سوء تغذیه در خانوار‌های نیازمند، ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در زمینه تغذیه صحیح و رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، ارتقای عملکرد مادران در زمینه تغذیه و رشد کودک، افزایش دانش و مهارت پزشکان و کارکنان بهداشتی در زمینه الگوی تغذیه صحیح، تغذیه و رشد کودک، افزایش آگاهی‌های کارکنان بین بخشی در زمینه الگوی تغذیه صحیح، تغذیه و رشد کودک از جمله اهداف اجرای این طرح است.
وی گفت: در مراقبت‌های معمولی کودکان، آن‌هایی که دچار اختلال رشد یا سوء تغذیه شدید هستند توسط بهورز و مراقبین سلامت به صورت محرمانه برای بررسی به کمیته امداد معرفی می‌شوند در کمیته امداد نیز بر اساس معیار‌های مشخص خود، خانوار را بررسی و کودکان شش ماهه تا 24 ماهه حدود 18 سبد و کودکان25 ماهه تا 59 ماهه تعداد 12 سبد دریافت می کنند .
احمدلو ادامه داد: پس از آن که کودک تحت پوشش قرار گرفت خانواده او تحت آموزش‌های مستمر ماهیانه قرار گرفته و سبد غذایی که حاوی بخشی از نیاز‌های روزانه کودک است به طور منظم و ماهیانه به او اهدا خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین مادر در کلاس‌های مستمر آموزشی نحوه استفاده از مواد غذایی موجود در سبد و پخت و آماده ســازی آن‌ها را فرا خواهد گرفت و ارائه سبد به شرط حضور مادر در کلاس‌های آموزشی است.
تعداد بازدید:
189
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal