مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۳
1400/05/01
فهرست نهایی کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت منتشر شد
وبدا؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از انتشار فهرست نهایی کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت به جهت منع تبلیغات در سال 1400 خبر داد.
به گزارش وبدا؛ دکتر رضا محمدی با اعلام این خبر افزود: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای رسالت خود، هر ساله فهرستی از کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت را منتشر می کند.
وی تصریح کرد: به استناد ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) و بند ج ماده 7 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع م بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است.
دکتر محمدی انواع فرآورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف شامل: انواع سوسیس و کالباس، فراورده گوشتی عمل آوری شده پخته(ژامبون)، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و کالباس و ژامبون، انواع سنبوسه و فلافل آماده شده، پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا از جمله فراورده های آسیب رسان به سلامت عنوان کرد و افزود: از نوشیدنی ها، انواع نوشابه گازدار با و بدون قند، نوشابه انرژی زا، نوشیدنی مالت (ماء الشعیر ) طعم دار و نوشیدنی عصاره گندم طعم دار (فاقد شماره استاندارد ملی )، انواع نوشیدنی های میوه ای گاز دار با و بدون گاز با محتوای آب میوه 25 درصد و کمتر(با یا بدون شماره)، انواع شربت میوه ای و غیر میوه ای( طبق استاندارد ملی مربوطه )، شربت های تزئینی و انواع نوشیدنی و نوشابه غیر میوه ای، فرآورده های یخی خوراکی و انواع پودر نوشیدنی فوری در این لیست قرار دارند.
دکتر محمدی گفت: از روغن ها، روغن های نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار ها مشمول قانون منع تبلیغات هستند.
وی، انواع سس سالاد و مایونز( مایونز، سس سالاد و سس سفید)، انواع فراورده های سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات (چیپس سیب زمینی و غلات)، انواع فراورده حجیم شده بر پایه ذرت(انواع پفک)، شیرینی های تر، فراورده های کاکائویی و تافی و آبنبات را نیز از فراورده دهای آسیب رسان سلامت قلمداد کرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، سیگار و محصولات دخانی را از دیگر فراورده های آسیب رسان عنوان کرد و در خصوص لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: فرآورده های آرایشی تاتو و فراورده های طراحی پوست، فراورده های آرایشی رنگی پوست و مو ، انواع فراورده های برنزه کننده پوست،‌ انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر کننده موضعی، فراورده های صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده مو در دسته کالاهای آسیب رسان به سلامت قرار گرفته اند. دکتر محمدی همچنین خدمات برنزه سازی پوست از طریق اشعه ماورای بنفش (سولاریم ) از جمله خدمات مشمول این قانون عنوان نمود.
دکتر محمدی، داروهای با احتمال سوء مصرف شامل دیفنوکسیلات، قرص ترامادول در اشکال (قرص 100 میلی گرم، ‌قرص 50 میلی گرم، کپسول 100 میلی گرمی، کپسول 50 میلی گرمی، قرص 100 میلی گرمی و استامینوفن کدئین و کلیه ترکیبات کدئین دار را از دیگر کالاهای آسیب رسان برشمرد.
تعداد بازدید:
338
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:5
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal