مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۳
1400/05/05
ضرورت استفاده از پروتئین‌ها در سبد غذایی روزانه
وبدا؛ دریافت پروتئین از عوامل مهم در ارزیابی وضعیت امنیت غذایی جامعه است و از دو منبع گیاهی و حیوانی دریافت می‌شود.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومی معاون بهداشتی؛ بهمن فروزنده کارشناس تغذیه مرکزبهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: امنیت غذایی و تغذیه به معنای دسترسی همه مردم جامعه در همه اوقات به غذای کافی، سالم و مغذی مطابق با ترجیحات فرهنگی و مطلوبیت‌های اجتماعی به منظور بهره مندی سلولی یا سیری سلولی برای داشتن یک زندگی فعال و سالم است.
وی افزود: از ابعاد اصلی امنیت غذایی و تغذیه، ایجاد دسترسی فیزیکی به غذا به معنی تولید غذای کافی، دسترسی اقتصادی به معنی بهبود قدرت خرید مردم، فرهنگ و سواد تغذیه‌ای به معنی ترویج فرهنگ صحیح مصرف غذایی و ایمنی با سلامت غذا به معنی رعایت اصول سلامت در کلیه مراحل تولید، عرضه و مصرف مواد غذایی است.
فروزنده اضافه کرد: در حال حاضر در حیطه بهبود دسترسی فیزیکی به غذای سالم و کافی، تولید و ترویج فرهنگ مصرف مرغ اندازه «سایز» به عنوان یک منبع خوب پروتئین با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور در اولویت برنامه‌های امنیت غذایی و تغذیه در کشور قرار دارد.
وی اظهار داشت: پروتئین‌ها اصلی‌ترین ترکیبات ساختاری سلول‌ها و بافت‌های بدن هستند، عضلات و استخوان، غضروف، پوست و خون تا حد زیادی از پروتئین ساخته شده اند.
فروزنده تصریح کرد: پروتئین‌ها برای رشد و تکامل، ترمیم و جایگزینی بافت‌های فرسوده یا آسیب دیده، تولید آنزیم‌های متابولیکی و گوارشی ضروری بوده و ترکیب اساسی برخی هورمون‌ها و ویتامین‌ها است.
وی گفت: به طور کلی، مقدار توصیه شده پروتئین مورد نیاز روزانه 0.8 تا یک گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.
فروزنده بیان کرد: مقادیر توصیه شده پروتئین روزانه برای کودکان یک تا سه سال 13 گرم، چهار تا هشت سال 19 گرم و برای نوجوانان 9 تا 13 سال 34 گرم و برای نوجوانان 14 تا 18 سال پسران و دختران به ترتیب 52 و 46 گرم است.
وی افزود: همچنین 56 و 46 گرم در روز به ترتیب برای مردان و زنان بالغ و 71 گرم برای زنان باردار و شیرده است.
فروزنده اضافه کرد: دریافت پروتئین از عوامل مهم در ارزیابی وضعیت امنیت غذایی جامعه است و از دو منبع گیاهی «نان، غلات و حبوبات» و حیوانی «گوشت، مرغ، ماهی، شیر و لبنیات و تخم مرغ» دریافت می‌شود.
وی اظهار داشت: پروتئین حیوانی در مقایسه با پروتئین گیاهی ارزش بیولوژیکی و قابلیت استفاده بالاتری برای بدن دارند و گروه گوشت و تخم مرغ یکی از گروه‌های غذایی اصلی در هرم غذایی است.
فروزنده تصریح کرد: این گروه شامل گوشت قرمز «گوسفند و گوساله، شتر» و گوشت سفید «مرغ، ماهی، پرندگان، بوقلمون و شتر مرغ» و تخم مرغ است.
وی گفت: هر واحد گوشت از انواع گوشت کم چرب 55 کیلوکالری، گوشت با چربی متوسط 75 کیلوکالری و گوشت پرچرب 100 کیلوکالری انرژی دارد. این گروه حاوی پروتئین، آهن، روی و سایر مواد مغذی است. میزان توصیه شده مصرف روزانه برابر با 2-1 واحد است.
فروزنده ادامه داد: هر واحد از این گروه برابر است با دو تکه «هر تکه 30 گرم» گوشت خورشتی پخته، نصف ران متوسط مرغ، یک سوم سینه متوسط مرغ «بدون پوست»، یک تکه ماهی به اندازه کف دست «بدون انگشت» یا دو عدد تخم مرغ.
انتهای پیام/ع
تعداد بازدید:
208
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal