مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۹
1400/08/12
مسمومیت های غذایی، علل و راههای پیشگیری

وبدا؛ کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مسمومیت های غذایی را از رایج ترین انواع مسمومیتها دانست که با مصرف مواد غذایی آلوده شده در جریان تولید فرآورده‌های غذایی، تهیه و نگهداری آن‌ها ایجاد شود.
به گزارش وبدا؛ دکتر غزل غلامپور با بیان این مطلب گفت: باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، مواد افزودنی غیرمجاز، فلزات سنگین، باقیمانده سموم نباتی از عوامل مهم ایجاد مسمومیت‌های غذایی محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: مسمومیت با مواد غذایی می‌تواند در اثر آلودگی غذا در جریان تولید فرآورده‌های غذایی، تهیه و نگهداری آن‌ها ایجاد شود.
دکتر غلامپور تصریح کرد: با وجود اینکه که اکثر مسمومیت های غذایی معمولاً ظرف 24 ساعت برطرف می شوند، اما بعضی از آنها مانند مسمومیت با سم بوتولیسم ایجاد شده توسط دسته ای از کلستریدیومها در کنسروها می توانند کشنده باشند.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو افزود: بوتولیسم در اثر مصرف مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی، کنسرو ذرت، کنسرو لوبیا، کشک خام و عسل طبیعی که در شرایط نامناسب و غیربهداشتی تهیه و نگهداری شده‌اند هم می تواند ایجاد شود.
دکتر غلامپور گفت: مسمومیتهای غذایی می تواند در اثر آلودگی غذا با مواد افزودنی، فلزات سنگین ( سرب، آرسنیک، جیوه و کادمیوم)، باقیمانده سموم دفع آفات نباتی و سایر مواد سمی که در مراحل تولید، نگهداری و فرآوری غذا تولید می شوند (مانند نیتروزامین و آفلاتوکسین) ایجاد شود.
وی، از متداولترین باکتریهایی که مسمومیت غذایی ایجاد می کنند را سالمونلا، کلستریدیوم بوتولینوم، کلستریدیوم پرفرنژنس، استافیلوکوک طلائی و ایی کولای(E.Coli)، شیگلا، یرسینیا و باسیلوس سرئوس نام برد.
وی افزود: طیف گسترده ای از قارچها مانند گونه های آسپرژیلوس و همچنین ویروسهایی مانند هپاتیت A هم در ایجاد مسمومیتهای غذایی نقش دارند.
دکتر غلامپور با بیان اینکه از میان نزدیک به هزار مورد مسمومیت ناشی از قارچها و گیاهان سمی که در سال 98 به بیمارستانها مراجعه نموده اند، 40درصد در اثر قارچ سمی و 60 درصد در اثر گیاه سمی بوده است، مسمومیت با گیاهان سمی را هم یکی از شایع‌ترین علل بروز مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان عنوان کرد و گفت، برخی از گیاهان تزئینی موجود در آپارتمان ها و باغچه‌ها می‌توانند سبب بروز مسمومیت در انسان شوند.
وی تصریح کرد: مسمومیت با گیاهانی مانند خرزهره، دیفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک می‌تواند کشنده باشد و در صورت وقوع مسمومیت با این گیاهان باید بیمار در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.
وی اظهار داشت: مسمومیت با قارچ‌های سمی بسیار خطرناک است و باید از مصرف قارچ‌هایی که نوع آن‌ها را نمی‌شناسیم جداً خودداری کنیم.
دکتر غلامپور در پایان توصیه کرد: هنگام تهیه، نگهداری و مصرف مواد غذایی اصول بهداشتی کاملا رعایت شود و از مصرف مواد غذایی که دارای علائم فساد هستند مانند کنسروهای باد کرده، مواد غذایی کپک زده و مواد غذایی که دچار تغییر رنگ، بو، و طعم شده اند اکیدا خودداری شود و در صورت بروز مسمومیت با شماره های 115 یا 190 تماس حاصل شود.
تعداد بازدید:
217
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal