مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۶
1400/08/25
پیام معاون بهداشتی دانشگاه به مناسبت هفته ملی دیابت

وبدا؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، به مناسبت هفته ملی دیابت پیامی ارسال کرد.
به گزارش وبدا؛ متن پیام مهندس سید راشد جزایری به شرح ذیل است:
طی مهروموم‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. بیش از 463 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال جهان مبتلا به دیابت هستند.
پیش‌بینی می‌شود تا سال 2045 تعداد بیماران بالغ بر 700 میلیون نفر شود. بیش از یک‌میلیون کودک و نوجوان در سراسر دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند. در سال 2019 میلادی بیش از چهار میلیون و 200 هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.
از طرف دیگر 374 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر بسیاری از آن ها مبتلا به دیابت خواهند شد.
از شش تولد یک مورد، درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری بوده است. در کشور ما نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند و به‌ عبارت‌دیگر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می‌برند. با مسن شدن تدریجی جمعیت کشور مشکلات ناشی از دیابت و عوارض آن مشهودتر خواهد بود. حداقل 25 درصد این بیماران از بیماری خودآگاه نیستند.
با توجه به شرایط همه‌گیری کووید 19، افرادی که عامل خطر غیر واگیر یا بیماری‌های دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی عروقی دارند و همچنین افراد سالمند بیشتر در معرض ابتلا به کووید 19 هستند و مرگ ناشی از این بیماری در آن ها افزایش می‌یابد.
حدود 50 درصد افراد بستری دارای حداقل یک بیماری مزمن هستند. میزان مرگ در کسانی که بیماری مزمن همراه ندارند 2.3 درصد و اگر دیابت داشته باشند 7.3 درصد خواهد بود. افراد مبتلا به دیابت نیز به دلیل اختلال در سیستم ایمنی مستعد ابتلا به عفونت‌ها هستند. مبتلایان به دیابت ازجمله گروه‌های پرخطر هستند که در صورت ابتلا به ویروس کرونا می‌توانند دچار بیماری شدید شوند.
به علت افزایش میزان چاقی و کاهش سطح فعالیت بدنی افراد، سرعت افزایش دیابت نوع دو به ویژه در شرایط ه کووید 19 بیشتر نیز شده، به‌طوری‌که تا سال 2025، انتظار می‌رود جمعیت افراد مبتلا به دیابت نوع دو، صد و بیست و دو درصد افزایش یابد.
با توجه به اینکه تشخیص زودهنگام در پیشگیری از عوارض این بیماری بسیار حائز اهمیت است، همگام با ادغام برنامه مراقبت‌های ادغام یافته بیماری‌های غیر واگیر، اطلاع‌رسانی همگانی درزمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با هفته ملی دیابت (22 لغایت 28 آبان ماه) انجام خواهد شد.
شعار روز جهانی دیابت «مراقبت دیابت امروز بیشتر از همیشه» است که خوشبختانه 14 نوامبر مصادف با 23 آبان ماه این فرصت را فراهم می‌آورد تا از طریق آموزش عموم مردم و بخصوص افراد بالای 30 سال، بتوان گام های مهمی در جهت ارتقاء آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده و جوامع برای خود مراقبتی در جهت پیشگیری از بروز بیماری، درمان مناسب و پیشگیری از بروز عوارض برداشت.
مهندس سید راشد جزایری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری
انتهای پیام/ع
تعداد بازدید:
167
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal