مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱
1400/08/28
آنتی بیوتیک ها آخرین راه چاره نیستند

وبدا؛ مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با بیان اینکه، مصرف آنتی بیوتیک می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود و کمک به افزایش مقاومت نسبت به آنتی بیوتیکها شود افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهمترین ترین تهدیدها برای سلامت عمومی می باشد.
به گزارش وبدا؛ دکتر حمیده رضوی افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی به این معنا نیست که بدن نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود؛ به این معنی است که باکتری ها در حال افزایش توانایی جهت غلبه بر آنتی بیوتیک هایی هستند که برای از بین بردن آنها طراحی شده اند.
وی تصریح کرد: هنگامی که باکتری ها مقاوم می شوند، آنتی بیوتیک ها نمی تواند با آنها مبارزه کند و باکتری ها تکثیر می شوند.
به گفته وی، درمان باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک دشوارتر است و می تواند به افراد دیگر سرایت کند.
دکتر رضوی افزود: سالانه بیش از 2.8 میلیون عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک در ایالات متحده آمریکا اتفاق می افتد و منجربه مرگ بیش از 35000 نفر می شود.
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص روش درست استفاده از آنتی بیوتیک ها اظهار داشت: اگر به آنتی بیوتیک نیاز دارید، آنها را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید.
وی در ادامه از بیماران خواست، هرگز آنتی بیوتیک های خود را برای استفاده بعدی ذخیره نکنند یا آنها را با خانواده یا دوستان به اشتراک نگذارند.
وی افزود: مصرف درست آنتی بیوتیک نه تنها به حفظ سلامتی ما و مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می کند بلکه تضمین می کند که این داروهای نجات دهنده، برای نسل های آینده نیز در دسترس خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه، در خصوص هر گونه سوالی در مورد آنتی بیوتیک ها باید با پزشک یا داروساز در مورد عوارض جانبی یا وجود تداخلات دارویی احتمالی با سایر داروهای مصرفی خود، مشورت نمود افزود: از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها می توان به، جوش و ضایعات پوستی، سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و بروز عفونت های قارچی فرصت طلب اشاره کرد.
دکتر رضوی گفت: از آنجایی که اسهال شدید می تواند نشانه ای از عفونت کلستریدیوم دیفیسیل باشد که می تواند منجر به آسیب روده بزرگ و مرگ شود در صورت بروز چنین مواردی باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.
وی، واکنش های آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی - مانند خس خس سینه، کهیر، تنگی نفس، و آنافیلاکسی مراجعه سریع به پزشک را ضروری دانست.
دکتر رضوی، آگاهی نسبت به آنتی بیوتیک ها را ضروری دانست و افزود: آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمند و نجات دهنده زندگی هستند و زمانی که پزشک شما آنتی بیوتیک تجویز می کند آنها را طبق دستور و سر ساعت مصرف کنید. وی ادامه داد: ممکن است، هنگام مصرف آنتی بیوتیک عوارض جانبی را تجربه کنید اما به یاد داشته باشید، قطع مصرف آنتی بیوتیک یا تغییر دستور مصرف آن تنها می بایست با مشورت پزشک صورت پذیرد.
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در صورت عدم نیاز به آنتی بیوتیک، چنانچه خودسرانه مصرف شود، نه تنها سودی حاصل بیمار نمی شود بلکه عوارض جانبی ناشی از مصرف، می تواند باعث آسیب شود.
گفتنی است، 27 آبانماه لغایت 4 آذرماه بعنوان هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال نامگذاری و امسال شعار"با افزایش آگاهی مقاومت میکروبی را متوقف کنید" برای این هفته انتخاب شده است.
تعداد بازدید:
191
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal