مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۶
1400/08/28
شیرینی که تلخی ابدی زندگی را به همراه دارد

وبدا؛ کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بیماری خاموش و کشنده دیابت را یکی از مهمترین بیماریهای غیر واگیر در عصر کنونی دانست و بر لزوم اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.
به گزارش وبدا؛ دکتر حسین مردانی با اشاره به قرارگرفتن در هفته ملی دیابت (22 لغایت 28 آبان ماه) گفت: بیماری دیابت که از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود یکی از بزرگترین همه گیریهای تاریخ است که هم اکنون بیش از 537 میلیون نفر را در جهان به خود درگیر کرده و سالانه بیش از 4 میلیون نفر را به کام مرگ می کشد.
وی افزود: در ایران از هر 10 نفر یک نفر به دیابت مبتلاست و از هر 4 نفر یک نفر از بیماری خود اطلاع ندارد.
دکتر مردانی با اشاره به اینکه مشکلات قلبی و عروقی، اختلالات بینایی و و مشکلات کلیوی از مهمترین پیامدهای این بیماری است خاطرنشان کرد: اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه ای بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری است.
وی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور یا اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، ادامه داد، حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته، داشتن رژیم غذایی با قند پایین، کاهش وزن و تغذیه سالم،‌ عدم مصرف دخانیات و الکل، کنترل مداوم قند خون برای پیشگیری از ابتلا به دیابت بسیار مهم است.
دکتر مردانی تصریح کرد: مصرف شرینیجات و مواد غذایی که حاوی قند هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود و باید به کودکانمان بیاموزیم که ضمن توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی بسته بندی مواد غذایی، موادی را انتخاب کنند که حاوی قند کم هستند. وی افزود، استفاده از نان و پنیر ساده به جای میان وعده های دارای قند زیاد مانند کیک و بیسکوییت، نوشابه ها، شیرهای طعم دار مانند شیر شکلات و ... می تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به دیابت بکاهد. وی تصریح کرد، برخلاف تصور عموم، توت و انجیر خشک و خرما هم دارای مقادیر بالای قند هستن که باید در میزان خوردن آنها احتیاط کرد.
این کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو در پایان با اشاره به شعار امسال روز جهانی دیابت "مراقبت دیابت امروز بیشتر از همیشه " بر لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی گسترده در جهت خودمراقبتی و همچنین فراهم آوردن داروهای مورد نیاز و امکانات حمایتی برای درمان بیماران دیابتی تاکید کرد.
تعداد بازدید:
383
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:5
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal