مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۴
1400/09/09
با مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق، چوب حراج به سلامتی خود نزنیم

وبدا؛ کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با اشاره به افزایش روز افزون استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی همگام با توسعه صنعت مد و زیبایی، بر ارتقاء آگاهی شهروندان از خطرات فرآورده های قاچاق و تقلبی تاکید کرد.
به گزارش وبدا؛ دکتر حسین مردانی با بیان این مطلب افزود: در سالهای اخیر صنعت مد و زیبایی در همه کشورها به خصوص در کشورما رشد عجیبی داشته و گرایش همه افراد جامعه به ویژه بانوان به داشتن ظاهر زیبا، تقاضا برای مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی و تجهیزات مورد استفاده در مراکز زیبایی را به شدت افزایش داده است.
وی تصریح کرد: به دنبال وضع محدودیتهای قانونی در واردات این محصولات، با افزایش قاچاق در این حوزه مواجه هستیم چرا که تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.
دکتر مردانی ارزش فراورده های آرایشی و بهداشتی مصرف شده در ایران در سال 99 را بیش از چهار میلیارد دلار اعلام کرد و افزود، ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در خاورمیانه و در برخی محصولات اولین مصرف‌کننده است.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از فرآورده های آرایشی و بهداشتی قاچاق، همواره تهدید جدی برای مصرف سلامت مصرف کنندگان به شمار می رود چرا که هیچ گونه نظارتی بر روند تولید و مواد اولیه به کار رفته در تولید این محصولات وجود ندارد.
وی مشکلات پوستی نظیر قرمزی، تورم، خارش، کهیر و آکنه، آسیب به چشم و بینایی، ریزش مو و در طولانی مدت خطر ابتلا به برخی سرطانها به دلیل وجود مواد شیمیایی مانند سرب، پارابنها و فتالاتها در انواع مختلف فرآورده های آرایشی را از عوارض استفاده از محصولات قاچاق و تقلبی عنوان کرد.
دکتر مردانی توصیه کرد: مردم علاوه بر تهیه این گونه فرآورده ها از مراکز معتبر و مجاز، در خصوص محصولات تولید داخل، به نام تجاری، آرم سازمان غذا و دارو و شماره پروانه ساخت اخذ شده در ذیل آن، سری ساخت، تاریخ تولید و انقضا محصول، آدرس کارخانه و شرایط نگهداری درج شده روی بسته بندی محصول توجه کنند.
این کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو، وجود برچسب اصالت بر روی فرآورده سلامت محور وارداتی را ضامن سلامتی آن فرآورده دانست و تصریح کرد: سه روش کلی برای استعلام برچسب اصالت وجود دارد. اولین روش، استعــلام کـد UID روی بر چسب از طریق سایت www.ttac.ir و یا از طریق نرم افزار تلفن همراه IRFDA TTAC می باشد. وی دومین روش را استعلام کد 16 رقمی که پس از خراش دادن لایه پوشاننده ظاهر می شود از طریق شماره پیامک 20008822 ، تلفن 0216185، سایت www.ttac.ir و یا از طریق نرم افزار تلفن همراه IRFDA TTAC عنوان کرد.
دکتر مردانی، آخرین روش را، استعلام ازطریق اسکن بارکد با استفاده از نرم افزار تلفن همراه IRFDA TTAC عنوان کرد و تاکید کرد: صرفا استعلام کدهای مربوطه مبنی بر سلامت فراورده نیست و باید جواب استعلام با مندرجات موجود روی بسته بندی فراورده تطابق داده شود.
دکتر مردانی همچنین متذکر شد، شهروندان هرگز فراورده های سلامت محور را از مراکز غیر مجاز تهیه نکنند و همچنین قبل از مصرف، با استعلام برچسب اصالت آن، از سلامت کالا مطمئن شوند.
وی خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه فراورده غیر مجاز و تقلبی یا فاقد برچسب اصالت مراتب را جهت پیگیری از طریق سرشماره 190مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو ( در ساعات اداری) اعلام نمایند.
تعداد بازدید:
132
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal