مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱
1400/10/15
علایم و راه های انتقال امیکرون مشابه سویه های قبلی است

وبدا؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: امیکرون یک سویه از کرونا است که راه های انتقال و علایم آن مشابه سویه های قبلی است.
به گزارش وبدا؛ دکتر فریدون رحمانی افزود: تفاوت عمده امیکرون و سویه های ووهان، انگلیسی و دلتا در سرعت بالای انتقال آن است.
وی تصریح کرد: معمولاً علایم این سویه در قسمت های فوقانی سر و گردن و شامل گرفتگی بینی، آبریزش بینی ، گلو درد ، سرفه و سردرد است.
به گفته وی، طبق گزارشات اعلام شده از کشورهای درگیر این سویه، درگیری ریوی در این سویه کمتر است.
دکتر رحمانی افزود: از مهمترین ویژگی های این سویه از کرونا بیشتر بودن سرعت انتشار و بالاتر بودن قدرت انتقال فرد به فرد آن است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه راه های انتقال سویه امکیرون مشابه سویه های قبلی و از طریق سرفه، عطسه و تماس مستقیم و دست های آلوده است افزود: تفاوت عمده این سویه با سویه های قبلی تاثیر زیاد واکسیناسیون بویژه تزریق دز سوم در پیشگیری و بروز عوارض خفیف تر در فرد مبتلا است.
وی ادامه داد: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستشوی دست ها و واکسیناسیون از راه های موثر در پیشگیری از سویه امیکرون است.
تزریق دز سوم بیش از 75 درصد ایمنی ایجاد و از ابتلا به کرونا جلوگیری می کند
دکتر رحمانی با بیان اینکه، تزریق دز سوم بیش از 75 درصد ایمنی ایجاد و از ابتلا به سویه امیکرون جلوگیری می کند افزود: تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا ایمنی قابل توجهی در برابر سویه امیکرون ایجاد نمی کند.
وی متذکر شد، برای ایجاد ایمنی بویژه در افراد در معرض خطر و افراد دارای بیماری زمینه ای، تزریق دز سوم واکسن و رعایت نکات بهداشتی ضروری است.
دکتر رحمانی ضمن توصیه به برنداشتن ماسک از روی صورت، استفاده از ماسک را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار موثر و اثر بخش دانست.
وی گفت: از نکاتی که باید از کشورهای دیگر درس گرفت این است که در کشورهای اروپایی و آمریکا طی 3، 4 ماه گذشته با اطمینانی که به واکسن های خودشان داشتند رعایت نکات بهداشتی را کنار گذاشتند و با بازگشایی میادین ورزشی و ... به اذعان خودشان در حال حاضر امیکرون به سویه غالب در این کشور ها تبدیل شده است.
وی، غافلگیری را از ویژگی های بارز سویه امیکرون برشمرد و متذکر شد، نباید غافلگیر شویم، چراکه هر زمانی که خیال ما راحت تر می شود همان موقع شیوع امیکرون افزایش می یابد و با طغیان بیماری مواجه می شویم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در صورت بروز موج جدید کرونا 2 تا 3 ماه گرفتار می شویم و تا عید و حتی بعد از آن ادامه پیدا می کند و ایام و عید بدی را تجربه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم بازار شب عید را داشته باشیم و روال مدارس و دانشگاه ها به همین روال طی شود، باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و ضمن استفاده از ماسک، دز سوم واکسن کووید 19 را تزریق کنیم.
دکتر رحمانی در خصوص قدرت سرایت سویه امیکرون گفت: در سویه ووهان قدرت انتقال بیماری از یک بیمار به 3 تا 4 نفر، در سویه دلتا تا 7 نفر و در سویه امکیرون یک فرد بیمار می تواند تا 10 نفر را مبتلا کند.
وی هشدار داد: این سویه در مدت 2 هفته می تواند وضعیت یک شهرستان را از زرد به قرمز تغییر دهد.
دکتر رحمانی با اشاره به اثر گذاری قطعی تزریق واکسن بر پیشگیری از ابتلا به کرونا و بروز علایم خفیف و در صورت شدید شدن علایم، کاهش خطر مرگ در این بیماران گفت: مثلا در سویه های قبل از حدود 100 بیمار 2 تا 3 نفر جان خود را از دست می داند ولی با تزریق دز سوم واکسن کرونا، در سویه امیکرون از هر 1000 بیمار 2 تا 3 نفر جان خود را از دست می دهند.
وی یادآور شد، امیکرون بویژه در افراد دارای بیماری زمینه ای و ریز فاکتورها و افراد در معرض خطر می تواند موجب مرگ شود اما خطر مرگ ناشی از سویه امیکرون نسبت به سویه های قبل کمتراست.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه تاکید وزارت بهداشت بر تزریق دز سوم واکسن از نوع دو دز اول می باشد افزود: منعی وجود ندارد که در صورت وجود واکسن مد نظر فرد در یک پایگاه، دز سوم واکسن از نوع دیگری تزریق شود.
وی ادامه داد: این درحالی است، که به افرادی که از واکسن های نوترکیب استفاده کرده باشند تزریق واکسن غیر فعال همچون سینوفارم توصیه نمی شود.
دکتر رحمانی گفت: افراد که واکسن های سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کرده اند دز سوم را می تواند از واکسن نوع آسترازنکا یا پاستوکووک تزریق کنند.
تعداد بازدید:
373
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:11
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal