مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۶
1400/12/24
افزایش احتمال زایمان زودرس و مرده زایی در مادران مبتلا به کرونا

وبدا؛ مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بررسی ها نشان می دهد، ابتلا مادر باردار به کرونا تا 3 برابر احتمال زایمان زودرس و تا 2 برابر مرده زایی را نسبت به سایر مادران باردار افزایش می دهد.
به گزارش وبدا؛ دکتر پوران خلفیان در برنامه زنده تلویزیونی شب‌ های بام ایران در بیست و دومین روز از اسفندماه 1400 اظهار داشت: عوارض کرونا برای مادران باردار و در جنین خیلی بیشتر است و می تواند باعث زایمان زودرس، سقط و مرگ جنین در رحم مادر شود.
وی تصریح کرد: اگر چه توصیه می شود، پیش از بارداری واکسن کرونا تزریق شود اما تزریق هر سه دز این واکسن در فاصه 9 ماهه بارداری بلامانع است.
دکتر خلفیان یادآور شد، 10 تا 15 روز پس از زایمان و در دوران شیردهی مادران باردار می توانند نسبت به تزریق واکسن سینوفارم اقدام نمایند.
به گفته وی، بررسی های بعمل آمده در سطح جهان بر روی نمونه سرم بند ناف جنین حین زایمان مادر نشان می دهد، نوزادان مادرانی که واکسینه شده اند درماه های ابتدایی تولدشان نسبت به نوزادان مادرانی که واکسن دریافت نکرده اند تاحدی ازایمنی بالاتری برخوردارهستند و تزریق واکسن برای حفظ سلامت مادر و جنین ضروری است.
وی با بیان اینکه، علائم بیماری کرونا در مادران باردار مانند سایر بیماران بوده و می تواند همراه با تب، علایم سرماخوردگی، بویژه در حال حاضر که امیکرون شایع شده است باشد افزود: علائمی همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی شامل گلو درد، سرفه از نوع خفیف تا شدید ، تنگی نفس، آبریزش بینی و خارش گلو در مادران باردار مبتلا به کرونا قابل مشاهده است.
مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: اگر مادران باردار برای مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی نگران هستند می توانند، از طریق سامانه 4030 و شماره گیری کد 4 از طریق تلفن گویا راهنمایی های لازم را دریافت و درصورت نیاز به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند.
وی در پایان متذکر شد، تزریق واکسن موجب ایمنی صد درصدی نخواهد شد و افراد بویژه سالمندان و مادران باردار باید در کنار انجام واکسیناسیون پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمعات، شست و شوی منظم دست ها را به دقت رعایت نمایند.
تعداد بازدید:
166
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal