مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۱۰
1401/03/07
موردی از آبله میمون در چهارمحال و بختیاری گزارش نشد
وبدا؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون موردی از بیماری آبله میمون در این استان مشاهده و گزارش نشده است.
به گزارش وبدا، دکتر احمدی در تشریح این خبر اظهار داشت: بیماری های واگیردار (Communicable Disease ) به آن دسته از بیماری ها می گویند که در نتیجه یک عامل بیماری زا یا فرآورده های سمی آن به وجود می آید و می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از انسان به انسان ، یا از حشرات و حیوانات به انسان، جانور بــه جانـور، یـا از محیط بــه انسان یا جانوران منتـقل شود.
وی با تبیین تعاریف و مفاهیم مورد مشکوک، محتمل و قطعی در نظام مراقبت بیماریهای واگیر در استان و کشور گفت: این سه واژه با یکدیگر کاملا متفاوت و تعاریف اختصاصی دارند, تعریف مورد مشکوک از حساسیت بالایی برخوردار بوده و یک عامل مهم در هوشیاری و سرعت عمل در پاسخگویی نظام مراقبت است.
دکتر احمدی اضافه کرد: در نظام مراقبت ابله میمونی هر فردی که دچار ضایعات پوستی، تب و بزرگی غدد لنفاوی باشد می تواند مشکوک یا suspected به بیماری ابله میمونی باشد اما علایم مذکور در سایر بیماری ها نظیر آبله مرغان، مونوکلئوزیس عفونی، سرخک و سرخجه نیز مشاهده می شود. بنابراین شرط کافی برای تشخیص این بیماری نیست و برای تشخیص دقیق بیماری باید از روشهای تشخیصی آزمایشگاهی استفاده کرد و به شرح حال بیمار توجه کرد.
به گفته وی واژه محتمل (probable case) نیز به مواردی از بیمار احتمالی گفته می شود که فرد علاوه بر علایم بیماری باید از نظر اپیدمیولوژیک نیز دارای سابقه سفر به مناطق آلوده یا تماس با فرد آلوده را نیز باشد و هنگامی که با روشهای آزمایشگاهی (تست PCR) وجود بیماری ثابت شود به آن مورد قطعی confirmed case تشخیص بیماری گفته می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به این که تاکنون مورد قطعی از بیماری آبله میمونی در کشور و استان ما مشاهده نشده است گفت: خوشبختانه با زیرساخت فراهم شده برای کنترل کرونا آمادگی برای مقابله با آبله میمون وجود دارد و فعلا جای نگرانی نیست اما برای پیشگیری از ورود این بیماری به کشور باید تمهیدات و مراقبت های لازم انجام پذیرد و ضمن کنترل بیماری در مرزهای ورودی، هموطنان نیز رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.
به گفته دکتر احمدی؛ بسیاری از نکات پیشگیرانه در خصوص بیماری آبله میمونی مشابه روشهای پیشگیری از کرونا است و در این راستا استفاده از ماسک و شست و شوی دستها و رعایت بهداشت فردی بسیار موثر است.
وی راه های انتقال بیماری را از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی و تاولی فرد آلوده عنوان کرد و افزود: ضایعات بیماری به صورت تاولهای پوستی ظاهر می شود که تماس با ترشحات این ضایعات می تواند باعث سرایت بیماری شود. وی خاطرنشان کرد: بنابراین درصورت مواجه با فردی که دارای زخمهای تاولی است باید از تماس با ترشحات این ضایعات اجتناب کرد. همچنین تماس مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار نیز ممکن است باعث سرایت بیماری شود.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه سرایت پذیری آبله میمونی مثل کرونا شدید نیست اما باید از نظر سلامت عمومی مراقبت جدی انجام شود تا از ورود بیماری به کشور جلوگیری کنیم و در صورت مشاهده موارد ابتلا به بیماری نیز باید سریعا تشخیص داده شود تا بتوان آن را کنترل کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در ادامه از اعلام پروتکل کشوری هماهنگ درخصوص تشخیص و پیشگیری بیماری آبله میمونی از سوی وزارت بهداشت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در حال حاضر آموزش کارکنان بهداشتی درمانی شروع شد.
وی دوره کمون بیماری مذکور را حدود دو تا سه هفته عنوان کرد و افزود: شروع بیماری معمولا با تب است و یک تا سه روز پس از بروز تب، بثورات جلدی ظاهر می شود که معمولا از صورت شروع می شود و ممکن است به گردن و اندامها نیز گسترش یابد.
به گفته وی این بثورات پوستی به صورت دانه های قرمز است که در نهایت به تاولهای بزرگی نظیر آبله مرغان و حتی بزرگتر از آن تبدیل می شود. سپس تاولها ترکیده و روی آنها دلمه تشکیل می شود و پس از مدتی بهبود می یابد.
دکتر احمدی از علایم دیگر بیماری به لنفادنوپاتی یا بزرگی غدد لنفاوی گردن اشاره کرد و آن را علامت مشخصه این بیماری دانست.
وی تاکید کرد: افراد در صورت بروز تب و بثورات و بزرگی غدد لنفاوی سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
وی با اشاره به این که بیماری در همه گروه‌های سنی می تواند بروز کند خاطرنشان کرد عوارض بیماری آبله میمونی در کودکان بیشتر است.    
دکتر احمدی به افرادی که سابقه سفر به کشورهای آلوده در روزهای اخیر داشتند یا افرادی که با آنها در تماس بودند توصیه کرد: در صورت بروز تب ، ضایعات پوستی و تورم غدد لنفاوی حتما به پزشک و مراکز بهداشتی دولتی مراجعه کنند تا پیگیری های لازم در خصوص این بیماری برای آنان انجام پذیرد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه در پایان گفت: به افرادی که قصد سفر به سایر کشورها دارند توصیه می شود وضعیت این بیماری را در مقصد خود رصد کنند و در صورت بروز علایم مشکوک پس از بازگشت به کشور، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
گفتنی است؛ نظام مراقبت در همه بخش های دولتی، خصوصی، نظامی و خیریه نسبت به آموزش پزشکان و کادر بهداشت و درمان اقدام و با هوشیاری کامل هرگونه مورد مشکوک را بصورت تلفنی به مرکز بهداشت استان به شماره 03832223662 گزارش نمایند.
تعداد بازدید:
237
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal