مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱۶
1401/04/14
انجام اولین عمل جراحی پیوند کلیه پس از دو سال تعطیلی بخش پیوند کلیه، در مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی شهرکرد

وبدا؛ فوق تخصص جراحی پیوند کبد و کلیه و عضو تیم فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از انجام عمل موفقت آمیز پیوند کلیه پس از دو سال تعطیلی این بخش در مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی شهرکرد خبر داد.
به گزارش وبدا؛ دکتر رسول رحیمی با بیان اینکه بخش پیوند کلیه مرکز آموزشی درمانی آیت الله کاشانی شهرکرد همزمان با شیوع بیماری منحوس کرونا تعطیل شد افزود: با فروکش کردن موج ابتلا به این بیماری و اعلام رضایت خانواده نوجوان مرگ مغزی، یکی از کلیه های اهدایی این بیمار مرگ مغزی به پدر 42 ساله هم استانی پیوند زده شد.
وی تصریح کرد: فرد دریافت کننده کلیه در استان، بیماری بود که بیش از 7 سال به علت نارسایی کلیه تحت دیالیز بود اما به لطف خداوند و سخاوت خانواده این بیمار مرگ مغزی از رنج بیماری رهایی و با حال مساعد از بیمارستان ترخیص شد.
دکتر رحیمی با اشاره به وقوع حدود 10 مورد مرگ مغزی از ابتدای سال جاری تا کنون در استان اظهار داشت: متاسفانه علی رغم جایگاه خوب استان چهارمحال و بختیاری در بین استان های اهدا کننده اعضای بیماران مرگ مغزی با توجه به جمعیت استان، تعداد خانواده هایی که برای اهدای اعضای عزیزانشان اعلام رضایت کرده اند در سال جاری بسیار اندک بوده است.
وی با اشاره به رنج فراوان بیماران نیازمند دریافت عضو و سختی و مشقت فراوان خانواده های این بیماران برای پیگیری امور درمانی و تامین مخارج آن یادآور شد، اهدای اعضای بیماری که دچار مرگ مغزی شده و امکان بازگشت به زندگی را ندارد می تواند نجات بخش زندگی تعداد زیادی از افرادی باشد که در صورت دریافت عضو، شانس زندگی دوباره را دارند.
این پزشک متخصص با اشاره به اجر عظیم این اقدام خدا پسندانه و مجاز شمردن آن از سوی فقهای بزرگ و مراجع تقلید، از علل کاهش رغبت خانواده ها به اهدای اعضای بیمار مرگ مغزیشان به عدم اطلاع کافی از غیر قابل بازگشت بودن زندگی بیمار مرگ مغزی، عدم فرهنگ سازی مناسب ، مشورت با افراد غیر کارشناس، برداشت های نادرست از برنامه های تلویزیونی با محتوای زندگی پس یک دوره طولانی کما که در واقع مرگ مغزی نبوده است و یا مرگ مغزی آنها تایید نشده بود و مضامینی این چنینی اشاره داشت.
دکتر رحیمی گفت: در این میان هستند کسانی که به ترویج فرهنگ اقدام خداپسندانه اهدای عضو کمک های شایانی نموده و همواره با آگاهی بخشی به جامعه موجب کمک به حل مشکل بیماران نیازمند پیوند عضو می شوند.
وی گفت: با توجه به مقبولیت ائمه جمعه و جماعات و اعتماد مردم به رسانه های جمعی نباید از نقش موثر این دو در امر اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ اهدای عضو غافل ماند.
دکتر رحیمی تصریح کرد: انتظار می رود روحانیون و مراجع مذهبی و دینی با توجه فتوای امام خمینی (ره) و مجاز دانستن اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.
عضو تیم فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه بخش پیوند کلیه از سال 94 در استان راه اندازی و تا کنون حدود 50 عمل جراجی پیوند کلیه در این بخش انجام شده است گفت: خوشبختانه با رایزنی های انجام شده و تامین تجهیزات لازم و حضور پزشکان متخصص، مجرب و کادر آموزش دیده، مقدمات انجام عمل جراحی پیوند کبد در استان فراهم است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری این امکان وجود دارد که با اهدای اعضای هر بیمار مرگ مغزی ، عمل جراحی پیوند کلیه برای یکی از هم استانیان در لیست پیوند کلیه استان انجام شود.
وی همچنین یادآور شد، در حال حاضر حدود 30 بیمار در لیست پیوند کلیه استان قرار دارند که در صورت اعلام رضایت خانواده های بیماران مرگ مغزی نه تنها بیماران هم استانی بلکه بیمارانی از سایر نقاط که از بیماری رنج می برند به زندگی دوباره باز خواهند گشت.
وی یادآور شد، با توجه به عدم توانایی مغز به هدایت ارگان ها و حفظ سلامت اعضا، افت فشار و تزریق دارو برای حفظ ضربان قلب و فشار خون بیمارو آسیب بیشتر به ارگان های حیاتی مثل، کبد، کلیه ، هر چه قدر تصمیم گیری در خصوص اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی زوتر انجام شود، کیفیت عضو پیوندی بیشتر حفظ شده و موفقیت عمل پیوند بیشتر خواهد بود.
دکتر رحیمی با توجه به امکان فوت بیمار مرگ مغزی در هر لحظه گفت: ساعات و ثانیه ها را در این تصمیم گیری مهم است.
این پزشک متخصص در پایان از خانواده های بیماران مرگ مغزی خواست، علی رغم سختی فراوان در تصمیم گیری با اقدام خداپسندانه اهدای عضو ، موجب سلامتی بیماران نیازمند پیوند عضو و شادی خانواده های این عزیزان شوند.
تعداد بازدید:
592
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:13
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal