مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۳۰
1401/11/03
تعداد افراد مبتلا به چاقی در سراسر جهان در حال دو برابر شدن است

وبدا؛ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تعداد افراد مبتلا به چاقی در سراسر جهان در حال دو برابر شدن است افزود: بیشترین تعداد افراد که دچار چاقی هستند در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند که تعداد آنها در کشورهای کم درآمد در حال سه برابر شدن است.
به گزارش وبدا؛ دکتر علی احمدی افزود: در سراسر جهان 800 میلیون نفر با چاقی زندگی می کند و تخمین زده می شود که یک میلیون نفر در جهان تا سال 2030 با چاقی زندگی کنند ، از جمله یک نفر از هر 5 زن و یک نفر از هر 7 مرد با چاقی زندگی خواهند کرد.
وی تصریح کرد: در منطقه مدیترانه شرقی WHO اکثر کشورها تغییر تغذیه به سمت رژیم های غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک را تجربه کرده اند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسالان منطقه، بیش از یک چهارم از نوجوانان و نزدیک به 6 درصد از کودکان زیر 5 سال تحت تاثیر اضافه وزن یا چاقی هستند.
به گفته وی، چاقی در سراسر جهان از سال 1975 تقریباً سه برابر شده است و بیشترین جمعیت جهان در کشور هایی زندگی می کنند که اضافه وزن و چاقی بیشتر از کمبود وزن باعث مرگ افراد می‌شود .
دکتر احمدی افزود: نرخ چاقی همچنان در حال افزایش است و تا سال 2030 پیش‌بینی می‌شود که تعداد افراد مبتلا به چاقی در سطح جهان از سال 2010 دو برابر شده است در حالی که عدم پیشرفت در کاهش چاقی یک مسئله جهانی است و هر منطقه داستان خاص خود را دارد .
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان 5 تا 19 سال به طور چشمگیری از 4 درصد در سال 1975 به کمی بیش از 18 درصد در سال 2016 افزایش یافته است که این افزایش در بین پسران و دختران به طور مشابه رخ داده است.
وی اضافه کرد: در سال 2016، 18 درصد دختران و 19 درصد پسران اضافه وزن داشتند در حالی که در سال 1975 کمتر از یک درصد از کودکان و نوجوانان 5 تا 19 ساله چاق بودند و بیش از 124 میلیون کودک و نوجوان در سال 2016 چاق بودند.
وی یادآور شد، اضافه وزن و چاقی با مرگ و میر بیشتری در سراسر جهان نسبت به کمبود وزن مرتبط است و در سطح جهانی افراد چاق بیشتر از افراد کم وزن هستند و این در هر منطقه به جز منطقه جنوب صحرای آفریقا و آسیا اتفاق می‌افتد.
دکتر احمدی گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد، که کشورها نه تنها هدف 2025 سازمان بهداشت جهانی برای توقف افزایش چاقی در سطوح سال 2010 را از دست خواهند داد بلکه تعداد. افراد مبتلا به چاقی در حال دو برابر شدن در سراسر جهان است.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، بیماری های غیرواگیر عامل 62 درصد از کل مرگ و میرها در منطقه هستند و رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی آن است افزود: اکثر کشورهای منطقه با بار مضاعف سوءتغذیه مواجه هستند که به موجب آن سوء تغذیه و اضافه وزن/ چاقی در میان جمعیت وجود دارد.
دکتر احمدی اظهار داشت: در سراسر منطقه شیوه های غذایی ناسالم در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان رایج است.
وی از عوامل خطر اصلی بیماری غیر واگیر به مصرف دخانیات، عدم تحرک بدنی ، رژیم غذایی ناسالم و استفاده از الکل اشاره داشت و افزود: تمرکز کار WHO برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.
به گفته وی، بیماریهای غیر واگیر عمدتاً بیماری های قلبی و ریوی، سرطان ها و دیابت ها هستند که بعنوان بزرگترین قاتل های جهان بشمار می روند و سالانه 38 میلیون مرگ و میر در آنها تخمین زده می‌شود از این تعداد 16 میلیون مرگ زودرس (زیر 70 سال) است.
وی در ادامه یادآور شد، اگر تأثیر جهانی عوامل خطر را کاهش دهیم می‌توانیم تا حد زیادی تعداد مرگ و میر را در سراسر جهان کاهش دهیم.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر موضوعی رو به رشد است افزود: بار بیماریهای غیر واگیر عمدتاً بر دوش کشورهای در حال توسعه است و 82 درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از این بیماری ها در آنها رخ می‌دهد، بنابراین مقابله با عوامل خطر تنها جان انسان ها را نجات می دهد همچنین رونق عظیمی برای توسعه اقتصادی کشورها ایجاد خواهد کرد.
گفتنی است، 24 دیماه لغایت 7 بهمن ماه به عنوان روزهای بسیج ملی تغذیه نامگذاری شده است.
تعداد بازدید:
378
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal