مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۵/۶
1403/04/22
‌ آنچه باید از پشه آئدس و بیماری تب دنگی بدانیم!
وبدا؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نسبت به فعالیت پشه آئدس در برخی استان های کشور، نحوه فعالیت، علائم و راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری هشدار داد.

به گزارش وبدا، دکتر صالحی فرد در گفتگو با رسانه ملی صداوسیما گفت: پشه آئدس با گزش انسان موجب انتقال بیماری های  تب دنگی یا تب استخوان شکن ، چیگونگونیا و زیکا می شود.

وی افزود: هم اکنون  این پشه در کشور و در استان های گیلان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان مشاهده شده و مواردی از انتقال محلی بیماری در استان هرمزگان (بندر لنگه ) شناسایی شده است.

دکتر صالحی فرد گفت: تاکنون149 مورد ابتلا به این بیماری در کشور گزارش شده و یک مورد  مرگ  را نیز به دنبال داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: فرد مورد گزش دو تا هفت روز دارای علائم می شود که در ابتدا علائمی همچون سرماخوردگی خفیف و آنفلوآنزا دارد و با شدیدتر شدن بیماری دچار تب، سردرد، بدن درد، درد پشت کره چشم، تورم و درد مفاصل و خون ریزی لثه و بینی  می شود.

دکتر صالحی فرد افزود: این پشه اغلب در طول روز و در زمان‌های طلوع و غروب افتاب انسان را مورد گزش قرار می دهد.

به گفته وی، پشه آئدس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری فعالیت بیشتری دارد و در محل هایی همچون اب زیر گلدان ها، لاستیک ماشین و پسماند و فاضلاب تخمگذاری و تکثیر می شود، از این رو رعایت نکات بهداشتی فردی و محیطی حائز اهمیت است.

دکتر صالحی فرد اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون این پشه در استان مشاهده و صید نشده و مورد ثابت شده ای از بیماری ناشی از گزش پشه ائدس در استان گزارش نشده است.

وی توصیه کرد: از سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسیای جنوب شرقی، امارات، عمان و پاکستان که دارای بیشترین ابتلا به بیماری هستند خودداری شود. هم استانی هایی که به هر دلیل سابقه  مسافرت به کشورهای حوزه خلیج فارس و یا استانهای جنوب وجنوب شرقی کشوردارند در صورت داشتن هرکدام از علایم بیماری، سریعا به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت ویا بیمارستان محل سکونت خود مراجعه نمایند.
 
دکتر صالحی فرد تصریح کرد: هم اکنون تست تشخیص سریع (rapid test) بیماری دنگی در استان وجود دارد و درصورت مثبت بودن، نمونه خون به آزمایشگاه انسیتو پاستور ارسال می شود.
 شایان ذکر است؛ بیماری تب دنگی فقط از طریق گزش پشه ائدس به انسان منتقل می شود و انتقال انسان به انسان در این بیماری وجود ندارد.
تعداد بازدید:
467
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:10
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal