مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۷/۲۵
1403/07/23
تشخیص و درمان بیماری سِل رایگان است
وبدا، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: همه خدمات مرتبط با بیماریابی، آزمایشات، تشخیص و دارو و درمان بیماران مبتلا به سِل رایگان است.

به گزارش وبدا، اصغر نوروززاده با گرامیداشت 23 مهر "روز ملی مبارزه با بیماری سِل" اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 4 بیمار مبتلا به سل در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه دوره درمان این بیماران بین 6 تا 9 ماه است گفت: همه خدمات مرتبط با بیماریابی، آزمایشات، تشخیص و دارو و درمان بیماران مبتلا به سِل به صورت رایگان و تحت نظر مراکز بهداشت و درمان انجام می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سل (TB) یک عفونت باکتریایی است که از طریق استنشاق قطرات ریز سرفه یا عطسه یک فرد مبتلا منتشر می شود.

نوروززاده افزود: این بیماری عمدتاً ریه ها را درگیر می کند، اما می تواند هر قسمت از بدن از جمله شکم، غدد، استخوان ها و سیستم عصبی را درگیر کند.

نوروززاده با اشاره به اینکه سل یک بیماری بالقوه جدی است گفت: این بیماری با مصرف دارو و آنتی بیوتیک مناسب بصورت منظم و تحت نظر پزشک  قابل درمان است.

به گفته وی؛ این بیماری واگیردار است و با سرفه از فرد آلوده به سل ریوی به دیگران سرایت می کند، بطوری که هر سرفه قادر است تا 3 هزار ذره عفونی را به فرد سالم انتقال دهد.

نوروززاده اضافه کرد: هر چند دو هفته بعد از درمان فرد مبتلا، خطر انتقال به سایرین کاهش می یابد اما استفاده از ماسک و جداسازی فرد بیمار در جلوگیری از انتشار بیماری توصیه می شود.

سرفه‌های طولانی مدت همراه با خلط را جدی بگیرید

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: شایعترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولا همراه با خلط و یا سایر علایم تنفسی (نظیر تنگی نفس، دردقفسه سینه و خلط خونی) می باشد.

وی سایر علایم این بیماری را شامل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی عنوان کرد.

وی افزود: برای تشخیص سل ریوی، از فرد مشکوک سه نمونه خلط جمع آوری و مورد آزمایش میکروسکپی قرار داده می شود.                                    

وی یادآور شد: در اکثر موارد خطر سرایت بیماری پس از دو هفته از آغاز درمان از بین رفته و با تکمیل دوره درمان ،منبع عفونت از جامعه حذف خواهد شد، بنابراین شناسایی و درمان بیماران تنها اقدام اساسی برای پیشگیری از گسترش بیماری محسوب می شود.

نوروززاده گفت: در این راستا انجام نمونه گیری سل در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری انجام و بیماران شناسایی شده، تحت درمان رایگان قرار می گیرند.

به گفته وی؛ در سال 1402 تعداد 15 بیمار مبتلا به بیماری سِل در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی و درمان شدند.
تعداد بازدید:
85
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal