بیمارستان سینا جونقان
۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر
كاردرماني
 بخش كاردرماني :آقاي رضا شاوردي
 
 
 كاردرماني در اختلالات روانپزشكي

سايكوز يا روان‌پريشي چيست؟

واژه سايكوز به معني وضعيت رواني غير طبيعي است كه حالت‌هاي مختلفي را در برمي‌گيرد ولي اصلي‌ترين ويژگي آن‌ها نوعي قطع ارتباط با واقعيت است. در اين حالات علاوه بر قطع ارتباط با واقعيت، اختلال در تفكر، درك و قضاوت نيز بروز مي‌كند. معمولا بيمار رفتار و صحبت‌هاي غير طبيعي دارد. فعاليت‌هاي جسمي و رواني او به حدي دچار اختلال مي‌شود كه باعث بهم ريختگي فعاليت‌هاي فردي و اجتماعي‌اش مي‌شود. چنين بيماري معمولا از بيماري خود آگاهي ندارد و خود را سالم مي‌داند و از درمان خودداري مي‌كند. روانپريشي انواع مختلفي دارد مانند اسكيزوفرنيا، افسردگي روانپريشانه، اختلال دو قطبي، اختلال هذياني و.......

علت بيماري‌هاي رواني به خوبي شناخته نشده است ولي آنچه مسلم است اين است كه عوامل ژنتيك، استرس‌هاي مختلف و نوع تعامل فرد با ديگران در ايجاد يا بروز آن‌ها مؤثر است.

كاربرد كاردرماني در روانپزشكي:

امروزه ثابت شده است كه درمان‌هاي دارويي براي بيماران رواني تنها طرق درماني نيستند زيرا همه بيماران رواني مبتلا به اختلال ارگانيك نمي‌باشند چرا كه در بسياري از موارد عوامل مولد بيماري مسائيپل مختلف اجتماعي، اقتصادي، خانوادگي و غيره مي‌باشند كهبايستي به طرق مختلف اين مسائل را ريشه‌يابي كرده و امكاناتي را براي بيمار فراهم نمود تا خود در صدد رفع آن‌ها برايد. لذا كاردرماني يكي از مؤثرترين بخش‌هايي است كه بخوبي مي‌تواند نيازها و مشكلات بيماران را كشف نموده و به كمك ديگر همكاران و خانواده بيمار او را در حل معضل ياري نمود.

نگاهي به تاريخچه كاردرماني در جهان:

در سال 1793 فيليپ پينل اولين بيمارستان روان را ساخت در كتابش كه در سال1801 چاپ شد رويكرد خود را به صورت تمرينات فيزيكي و كارهاي دستي توصيف كرد. او معتقد بود كاري كه با زحمت و تلاش انجام گيرد بهترين فاكتور در حفظ روحيه شاد و سلامتي فرد استو از طرفي توانايي بيمار براي بازگشت به حرفه و علايق قبلي با تلاش و كوشش بهترين نشانه بهبودي وي است. اين رويكرد كه به درمان اخلاق محور معروف شد داراي ويژگي‌هايي مانند احترام به اين افراد و حفظ شرافت و كرامت انساني بود. پينل در سال1809 يك برنامه درماني بر اساس به كارگيري انواع فعايت‌ها با توجه به علاقه بيماران، تمرينات جسماني، استفاده از محيط باز و نيز موزيك تنظيم كرد. كه بر اساس كار اوتيمارستان‌هاي زيادي ايجاد شد كه شامل اتاق‌هايي براي كارهاي دستي، باغباني و كارهاي هنري و خلاقانه بود.

 

تاريخچه كاردرماني در ايران:

در سال 1350 براي اولين بار به منظور ايجاد بخش كاردرماني، يك تراپيست كاردرمان به نام خانم يانسن از طرف سازمان جهاني بهداشت به ايران آمد و اقدام به تاسيس اين رشته در بيمارستان شفايحياييان نمود.

مداخلات كاردرماني در بخش روانپزشكي:

كاردرماني روشي است كه در مورد اغلب بيماران رواني مي‌توان بكار برد و آنان را از خطر انزوا رهايي بخشيد. ابعاد مهمي كه كاردرمانگران در برنامه ريزي با بيمار روان مد نظر قرار مي‌دهند عبارتند از:

*بهبود مهارت‌هاي ارتباطي، بين فردي و اجتماعي

*بهبود مهارت‌هاي عملكردي و رفتار كاري

*بهبود مهارت‌هاي شناختي

*بهبود مهارت‌هاي فرا شناختي و تقويت Ego Function

*بهبود وضعيت فيزيكي

*افزايش توجه به واقعيت‌هاي روزمره زندگي

*بهبود و پرورش قابليت‌هاي بيمار با ارتقا و تكامل مهارت‌ها و توانائي‌هاي وي

*افزايش قدرت تصميم گيري و عادات صحيح نسبت به كار و فعاليت

*ايجاد وضعيت‌هاي لازم و صحيح براي استقرار مناسبات و ارتباطات اجتماعي مفيد و مؤثر

*آموزش مهارت‌هاي لازم براي كار و زندگي در جامعه

فرايند كاردرماني در بخش روانپزشكي:

*فرايند كاردرماني با ارجاع اغاز مي‌شود. معمولا ارجاع توسط مسئول تيم درمان (روانپزشك) صورت مي‌گيرد. مواردي كه در ارجاع مورد توجه و نياز كادرمانگر مي‌باشد عبارت است از تشخيص، مشكلات اصلي بيمار از ديدگاه ارجاع دهنده، موارد درماني مورد نياز و احتياطات لازم در مورد بيمار مي‌باشد.

*بلافاصله پس از ارجاع مرحله دوم آغاز مي‌گردد كه شامل ارزيابي است. ارزيابي به صورت انفرادي و گروهي مي‌باشد. تمركز عمده ارزيابي بر كاركرد فانكشنال است.

*پس از اتمام مرحله ارزيابي مرحله سوم فرايند درمان كه برنامه‌ريزي مي‌بشاد آغاز مي‌گردد. در اين مرحله اطلاعات حاصل از ارزيابي آناليز مي‌شود و با رعايت پيش آگهي مورد انتظار از بيمار استراتژي‌هاي درمان و اهداف معني‌دار براي فرد و چگونگي زمان اجراي آن‌ها مشخص مي‌گردد.

#هدف عمده كاردرماني كمك در كسب استقلال در زمينه‌هاي گوناگون فردي، اجتماعي،عاطفي و كاري است.

*مداخله درماني در چهارمين مرحله از فرايند كاردرماني و بر اساس اصول و اهداف تعيين شده به اجرا در مي‌آيد. اساسا فعاليت ابزار عمده كاردرمانگر است و بطور قطع وجه تمايز كاردرماني با ساير رشته‌هاي درماني است.

*در پنجمين روند از درمان بيمار در كاردرماني، برنامه ترخيص پيگيري مي‌شود. كاردرمانگران به طور فعال در تعيين آمادگي بيمار براي ترخيص و تشخيص حمايت مور نياز شركت مي‌نمايند تا بيمار در جهتي كه زندگي برايش معنادار است سوق داده شود. كاردرمانگر توانايي‌ها و مشكلات عملكردي بيمار را در حين ترخيص مشخص و ذكر مي‌نمايد.

# بيماران پس ار ترخيص از بيمارستان ممكن است مهارت‌هاي آموخته شده را فراموش كرده يا اطمينان به خود راجهت بكارگيري آن‌ها از دست بدهند. بدين منظور بايستي آموزش‌هاي عمليكه بخش عمده درمان است، پس از ارجاع به مراكز مختلف ادامه يابد تا در جهت سازماندهي مجدد مهارت‌ها، بيمار از حمايت‌هاي لازم برخوردار شود.

*در كاردرماني، درمان متوجه واكنش‌هاي بيمار نسبت به محيط اطراف مي‌باشد. در اين روش سعي مي‌شود روابط بين افراد اصلاح شود و احساس‌هاي مرضي مانند عدم اطمينان و اعتماد، ترس و سوء ظن، خشم و غيره كه سبب پيدايش رفتارهاي نامتناسب شده است از بين برود و حس اجتماعي بيمار يعني احساس امنيت، احساس مسئوليت و حس همكاري كه نشانه‌هاي سلامت مي‌باشند به وي بازگردانده مي‌شوند.

 

 

 
تلفن تماس: 33263331-038
تلفن همراه :09134814058
بصورت 24 ساعته پاسخگو ميباشد  
 
 
تاریخ به روز رسانی:
1397/05/13
تعداد بازدید:
597
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
آدرس : شهرستان فارسان - 3 كيلومتري شهر جونقان
كدپستي :881571347   تلفن : 33263331 -038
دور نگار :  33263949 -038
 تلفن همراه :09134814058
@skums.ac.ir
تاریخ بروز رسانی 1397/09/19
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
Powered by DorsaPortal