وظایف مدیر پرستاری: وظایف مدیر خدمات پرستاری (مترون ) با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو و مبتنی برفرآیند پرستاری و استاندارد های مراقبتی به شرح ذیل می باشد:
برنامه ریزی در زمینه های ارتقاء کیفی و بهبود مستمر فعالیت های ارائه خدمات مددجویان.
تعیین اهداف (کوتاه مدت ، میان مدت ، دراز مدت ) مبتنی بر نیاز ها جهت تامین و حفظ و ارتقاء سطح سلامت و رفاه
تعیین خط مشی و اتخاذ روش های مناسب و تعیین جدول زمان بندی برای رسیدن به اهداف مورد نظر
تدوین و اجرای برنامه های آموزش به بیمار و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری
ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ریزی های بهداشتی ، درمانی و توانبخشی مرکز
مشارکت در تنظیم بودجه جهت فعالیت های مرکز
مشارکت در طرح های پژوهشی
انجام برنامه ریزی و همکاری با سایر واحد های ذیربط در جهت ارتقاء دانش و مهارت حرفه ای کارکنان پرستاری
تعیین برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخش های پرستاری براساس استانداردهای علمی
تعیین حدود و انتظارات و عوامل عملکردی در رده های مختلف شغلی با توجه به امکانات و شرح موظایف مصوب
بکارگیری نیروی انسانی براساس توانایی افراد در شیفتهای مختلف کاری
رهبری و هدایت واحد های ذیربط در جهت تحقق اهداف سازمانی
پیشنهاد انتصاب و انتقال کارکنان تحت نظارت به ریاست مرکز جهت واحد های ذیربط
تصمیم گیری در مورد مرخصی ها ، ماموریت ها و ... کارکنان پرستاری