مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۱/۳۰
1400/08/28
اولین قدم در کنترل دیابت تغذیه صحیح است‌
l

وبدا؛ رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: اولین قدم درکنترل دیابت، تغذیه صحیح است و اگر بیماری دیابتی با پیروی از  یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد، از افزایش قند خون جلوگیری  می‌شود.

به گزارش وبدا؛ عنایت الله کلیج رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اگر قند ناشتا کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد طبیعی است و اگر بین 100-125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد قند ناشتای غیرطبیعی نامیده می‌شود همچنین اگر این مقدار بیشتر یا مساوی 126 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد تشخیص، دیابت است.

وی افزود: تغییر سبک زندگی وکم کردن وزن به ‌صورت پنج تا 10 درصد وزن بدن و فعالیت فیزیکی متوسط به ‌صورت حداقل 30 دقیقه در روز توصیه می‌شود.

کلیج‌ اضافه کرد: دیابت یکی از انواع بیماری‌های غیر واگیر و مزمن است که تغذیه و رژیم درمانی نقش بسیار مهم و اساسی در کنترل آن دارد و در صورتی که این بیماری کنترل نشود، عوارض جبران ناپذیر و غیرقابل برگشت به دنبال خواهد داشت که از جمله می توان به زخم پای دیابتی، رتینوپاتی (از بین رفتن شبکیه چشم و از دست دادن بینایی)، نفروپاتی (آسیب کلیه) و بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون اشاره کرد.

وی اظهار داشت: تغییر در سبک زندگی و رعایت اصول صحیح تغذیه، ورزش، استراحت کافی در افراد مبتلا به دیابت حایز اهمیت است.

کلیج‌ تصریح کرد: اولین قدم در کنترل دیابت، کنترل چاقی و اضافه وزن است زیرا چاقی باعث مقاومت به انسولین می شود و در نتیجه انسولینی که در بدن ساخته یا به بیمار تزریق می شود، برای پایین آوردن قند خون کارایی لازم را نخواهد داشت و این کنترل قند خون را مشکل می‌سازد.

وی گفت: مطالعات نشان داده اند که حتی اندکی کاهش وزن منجر به اصلاح و بهتر شدن چربی و فشار خون و همچنین بهبود کنترل قند خون می شود.

کلیج‌ بیان کرد: در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت، تاکید بر روی مصرف انوع کربوهیدرات‌های پیچیده و غلات سبوس دار است و میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی بیمار دیابتی باید کاملا مشخص و تنظیم شده باشد.

وی افزود: این بیماران باید از رژیم غذایی که توسط متخصص تغذیه تنظیم شده ‌است استفاده نمایند زیرا بسیار مهم است که میزان کربوهیدرات رژیم غذایی با توجه به دوز انسولین و میزان قند خون بیمار تجویز شود.

کلیج اضافه کرد: بنابراین ایجاد نظم در ساعت صرف غذا و مصرف کردن مقدار مشخص کربوهیدرات در هر وعده، تاثیر بسیار مثبتی در کنترل قند خون دارد.

وی اظهار داشت: پیروی از یک برنامه غذایی مناسب شامل مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار و همچنین لبنیات کم چرب  در اندازه مناسب باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت می‌شوند.

کلیج‌ تصریح کرد: مصرف حبوبات حداقل 2 بار در هفته و مصرف انواع مغزهای خام در رژیم غذایی توصیه می شود. فیبر موجود در این منابع به بهبود کنترل قند خون کمک می کند.

وی گفت: بهتراست غذاها به صورت آب پز و بخار پز مصرف شوند و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز شود و تنها از روغن مایع ترجیحا روغن زیتون و کانولا استفاده شود.

کلیج بیان کرد: توصیه می‌شود که این بیماران روزانه 30 دقیقه ورزش سبک یا پیاده‌روی داشته‌ باشند و از عصبانیت و استرس که باعث افزایش قند خون می شود، خودداری کنند.

وی افزود: علاوه بر عوامل ارثی، اضافه وزن و چاقی نیز در ابتلا به دیابت نقش دارد؛ پیشگیری از اضافه وزن و چاقی می‌تواند شانس ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

کلیج اضافه کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و دیابت باید مقدار غذای مصرفی به اندازه نیاز مصرف شود، در مقابل دریافت‌های غذایی بیش ازحد نیاز به ویژه مصرف زیاد مواد قندی و شیرین از جمله نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین و دارای قند افزوده، شیرینی و شکلات  و همچنین نان‌های تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده و برنج سفید خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند. 

وی اظهار داشت: دریافت انرژی روزانه بیش از مقدار مورد نیاز نیز منجر به تجمع چربی در بدن و مقاومت انسولینی شده و خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

کلیج تصریح کرد: براساس آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت میزان قند و شکر مصرفی روزانه باید کمتر از 50 گرم و ترجیحا کمتر از 25 گرم در روز باشد و این مقدار شامل کل مواد قندی است که از همه مواد غذایی در طول روز  یعنی قند و شکر، شیرینی، شکلات، مربا، عسل و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شود.


وی گفت: تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف گوشت قرمز نیز خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد و در مقابل، مصرف گوشت‌های سفید از قبیل مرغ و ماهی ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به بیماری دیابت دارند.
تعداد بازدید:
310
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal