مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۱
1400/10/19
دانشگاه های علوم پزشکی نسل سوم: کارآفرین و ثروت آفرین


وبدا؛ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ورود دانشگاه‌های علوم پزشکی به مراکز آموزشی نسل سوم از اهمیت ویژه برخوردار است.
به گزارش وبدا؛ دکتریونس پناهی در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری افزود: در تشکیل دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه‌های نسل اول فقط به آموزش در حوزه سلامت پرداختند، اما با گذر زمان و ورود به نسل دوم، وارد تحقیق و پژوهش شدند.
دکتر پناهی اضافه کرد: نتیجه فعالیت دانشگاه‌های نسل اول تربیت اعضای هیات علمی توانمند و ثمره دانشگاه‌های نسل دوم تولید دانش، مرجعیت علمی و محتوای علم شده است.
وی تصریح کرد: امروزه برای رفع نیاز‌های جامعه در حوزه سلامت باید دانشگاه‌های نسل دوم وارد نسل سوم شوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دانشگاه‌های نسل سوم باید پژوهش‌محور، رفع‌کننده مشکلات در راستای تبدیل دانش به محصول فناور، ثروت‌آفرینی، کارآفرینی و به‌کارگیری نخبگان باشد.
دکتر پناهی یادآور شد: در دانشگاه‌های نسل سوم، پس از انجام مطالعات و تهیه مقاله‌ها، باید اتمام پروژه به تولید محصول در جهت رفع نیاز جامعه منجر باشد.
وی تاکید کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌نام "تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها" نامگذاری شده، باید برای تحقق اهداف این شعار در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تلاش شود.
دکتر پناهی گفت: در بخش های درون دانشگاهی باید نگاه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها براساس تبدیل دانش به محصول، تجهیزات و یا تغییر در رفتار کادر درمان باشد تا از فرار نخبگان جلوگیری شود.
وی یادآور شد: شرایط کنونی مملکت به ایجاد اتحاد، جلوگیری از انجام امور موازی، پرهیز از کوچک شمردن فعالیت‌های دیگران و دوری از مسایل سیاسی نیاز دارد.
به گفته دکتر پناهی؛ در دوران شیوع ویروس کرونا توان مجموعه کادر سلامت، بهداشت و درمان مورد ارزیابی قرار گرفت و هم اکنون در حوزه واکسیناسیون و تولید واکسن داخلی، ایران در جایگاه مطلوبی قرار دارد.
دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از مرکز رشد، فنآوری سلامت و پژوهشکده علوم پایه سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: ساخت و تولید پلتفرم‌های مختلف واکسن کرونا در ایران دنبال می‌شود.
وی افزود: یکی از پلتفرم‌های ساخت واکسن کرونا از ابتدا بر پایه ویروس کُشته شده بود که سینوفارم از مشهورترین و معروف‌ترین آن‌هاست.
دکتر پناهی ادامه داد: واکسن برکت با ساختار مشابه سینوفارم، مجوز‌های لازم را دریافت و مورد استفاده گسترده مردم قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: دومین واکسن بر پایه پروتئینی است که پاستوکووک از این نوع می باشد و با اخذ مجوز‌های سازمان غذا هم اکنون در حال استفاده است.
دکتر پناهی یادآور شد: مطالعات برای تولید سومین واکسن "اسپایکوژن" در حال انجام است و نتایج آن به احتمال قوی تا پایان امسال مشخص و به‌عنوان یک واکسن موفق عرضه می‌شود.
وی افزود: همچنین واکسن MRNA به‌عنوان واکسن پیشرفته استفاده می‌شود که در کشور‌های غربی با عنوان مُدرنا و فایزر در حال عرضه است که پلتفرم مشابه دارد و هم اکنون در مرحله نخست قرار دارد.
وی تاکید کرد: با نگاه مثبت مردم به فرآورده‌های داخلی می توان از این واکسن استفاده کرد و شرکت‌های تولیدکننده با رعایت استاندارد‌ها این واکسن‌ها را به صادرات برسانند.
دکتر پناهی ادامه داد: اولویت تولید واکسن کرونا برای تامین نیاز داخل و بی‌نیازی کشور از وارات است و تا زمان رفع کامل نیاز درون کشور، صادرات واکسن از ایران به کشور‌های دیگر انجام نمی‌شود.
وی سیاست کلان کشور را تزریق مرحله سوم واکسن علیه ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: از 2 سال گذشته و در دوران شیوع ویروس کرونا، نیاز به دانشگاه‌های فناور در کشور احساس شد که از طریق تشکیل شرکت‌های فناوری و پارک‌های علم و فناوری فاصله بین علم و صنعت پُر شد.
دکتر پناهی اظهار داشت: در همین راستا دانشگاه‌های بزرگ کشور وارد این مرحله شدند و درصد قابل‌توجهی از دارو‌های نوترکیب را به بازار عرضه کردند.
وی افزود: دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد زیرساخت‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان دارد که باید به آن‌ها کمک شود تا بتوانند محصولات خود را تولید و وارد کشور کنند.
به گفته وی؛ هم‌اکنون 12 دانشگاه کشور دارای شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری است که برای افزایش آن از دانشگاه‌های دارای زیرساخت حمایت می‌شود.
دکتر پناهی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌دنبال هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت و سوی تولید محصولات نیازمحور است.
تعداد بازدید:
175
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal