مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۶/۱۹
1403/05/08
درمان ناباروری با اصلاح سبک زندگی
وبدا؛ متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی شهرکرد گفت: در اغلب موارد ناباروری با اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب قابل درمان است.

به گزارش وبدا، دکتر نسترن زمانی در برنامه زنده تلویزیونی زیر یک سقف از شبکه استانی سیمای جهانبین صدا و سیما چهارمحال و بختیاری با موضوع نازایی گفت: ناباروری بر همه ابعاد خانواده اثر گذار است.

وی در خصوص تعریف نازایی افزود: خانم های بالای 35 سال پس از 6 ماه تلاش مداوم برای باروری و خانم های زیر 35 سال پس از یک سال تلاش چنانچه موفق به بارداری نشده اند، همچنین زنانی که دارای بیماری آندومتریوز شدید و یا افرادی که دچار سرطان و استفاده از دستگاه رادیوتراپی هستند باید برای درمان به مراکز ناباروری و پزشکان متخصص مراجعه کنند.

وی افزود: 90 درصد زوجین یکسال پس از ازدواج باردار می شوند و مشکلی وجود ندارد.

 دکتر زمانی گفت: علل نازایی به 3 دسته تقسیم می شود، مواردی که به بیماری خانم ها مربوط می شود، مواردی که به بیماری در مردان ارتباط دارد و یا دسته ای که زن و مرد سالم هستند و ناباروری توجیهی ندارد.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی با اشاره به اینکه  عدم تخمک گذاری و تنبلی تخمدان از شایعترین علل نازایی در خانم هاست گفت: مشکلات هورمونی، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و ... نیز در باروری بانوان اثر گذار است.

دکتر زمانی اضافه کرد: استعمال دخانیات و سیگار، مصرف الکل، اضافه وزن یا لاغری مفرط (BMI بالای 35 یا زیر 18) از دیگر عوامل نازایی در مردان و زنان است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شغل ها همچون کار در معدن و یا قرارگیری در محیط های خیلی گرم موجب ناباروری در مردان می شود، همچنین مشکلات هورمونی، ابتلا به بیماری های خودمراقبتی، موارد ژنتیکی و الگوهای زناشویی در این امر اثر گذار است.

وی ادامه داد: کاهش وزن، رعایت سبک زندگی سالم و ترک اعتیاد در اغلب موارد موجب درمان ناباروری می شود.

دکتر زمانی گفت: روش های کمک باروری اهدای تخمک، جنین اهدایی و رحم اجازه ای، درمان دارویی، IVF و ... نیز از دیگر مواردی است که برای درمان نازایی استفاده می شود.
تعداد بازدید:
383
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:4
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal