مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۷/۸
1403/07/08
بیماری‌های قلبی عروقی رتبه اول علل مرگ‌ومیر در استان
وبدا؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری‌های قلبی عروقی رتبه اول علل مرگ‌ومیر در استان گزارش شده است.

به گزارش وبدا، دکتر صالحی فرد با گرامیداشت هشتم مهرماه "روز جهانی قلب" اظهارداشت: بیماری‌های قلبی عروقی با حدود 2 هزار مرگ در سال، کماکان رتبه اول علل مرگ‌ومیر را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: این گروه از بیماری‌ها علل متعددی از جمله  مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا و... دارند.

دکتر صالحی فرد اضافه کرد: روز جهانی قلب مصادف با 29سپتامبر(8مهر 1403) فرصتی است که می توان برای ارتقای آگاهی عمومی وتشویق افراد، خانواده ها، جوامع و دولت ها برای اقدام فوری علیه بیماری های قلبی عروقی استفاده کرد.
وی یادآور شد: شعار روز جهانی قلب در سال جاری "Use heart for action" و شعار ملی آن "مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی"  در نظر گرفته شده است.
 
دکتر صالحی فرد گفت: پیام اصلی این روز "توانمند سازی عموم مردم برای مراقبت از سلامت قلب" با تاکید بر اهمیت و نقش پیشگیری نسبت به درمان، تعادل در رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی کافی، اجتناب از مصرف دخانیات و الکل" می باشد.

کاهش سن بروز سکته‌های قلبی در کشور
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهم‌ترین علل مرگ در جهان و همچنین نخستین علت مرگ در کشور واستان است، غالب این مرگ‌ها در افراد زیر 70 سال که افراد کارآمد جامعه هستند، اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: سن بروز سکته‌های قلبی در کشور نسبت به سه دهه گذشته 10 تا 15 سال کاهش پیداکرده است و به نسبت برخی جوامع مانند اروپای غربی، آمریکا و ژاپن این سن در کشور به‌طور متوسط 10 تا 15 سال پایین‌تر است.

دکتر صالحی فرد خاطرنشان کرد: از عوامل خطر این بیماری‌ها، فشارخون بالا، قند خون بالا، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات و تغذیه ناسالم به‌ویژه مصرف بالای نمک است، بنابراین پیشگیری و درمان این بیماری‌ها یک چالش جدی بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود.

به گفته وی؛ با توجه به‌ شعار امسال ، لازم است همواره و در همه‌جا به‌سلامتی قلب خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن بیندیشیم و در این راستا با اصلاح شیوه زندگی شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی کافی، پرهیز از دخانیات و انجام مراقبت‌های دوره‌ای به‌ویژه اندازه‌گیری خطر 10 ساله بیماریهای  قلبی عروقی تحت نظر پزشک خانواده و مراقب سلامت، از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و درنتیجه هزینه‌های گزاف تحمیل‌شده به خود و جامعه جلوگیری کنیم.
تعداد بازدید:
22
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal