معرفي واحد |
مفهوم دانش پژوهی و فعالیت های نوآورانه آموزشی یکی از مفاهیمی که در دو دهه اخیر وارد عرصه ¬های دانشگاهی شده، مفهوم دانش پژوهی (Scholarship) و به ویژه دانش پژوهی آموزشی است. با گنجاندن این مفهوم در ماده یک آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی و در نظر گرفتن آن به عنوان یکی از اجزای ضروری برای پیشرفت و ارتقای آکادمیک، توجه به این مسأله وارد مرحله جدیدی شده است. فعالیت های نوآورانه (دانش پژوهی) به آن دسته از فعالیت هایی اطلاق می شود که دارای اهداف مشخص، آماده سازی کافی، استفاده از روش مندی مناسب، ارائه نتایج مهم و قابل توجه، ارائه و معرفی مناسب برنامه و برخورد نقادانه با آن باشد. حوزه کاربرد و میزان بدیع بودن فعالیت ها ممکن است در سطح دانشگاه، کشوری (ملی) و یا بین المللی باشد. برای آنکه فعالیتی جزء فعالیت های دانش پژوهی طبقه بندی شود، لازم است این فعالیت علاوه بر داشتن بُعد کمی و کیفی، در برگیرنده تعامل انجام دهندگان آن فعالیت با جامعه آموزش علوم پزشکی باشد. به منظور برقراری این تعامل لازم است که مجری یا مجریان فعالیت مورد نظر نشان دهند که برای اجرای آن از منابع و مستندات موجود در متون آموزش علوم پزشکی بهره برده اند و محصول و نتیجه فعالیت آموزشی آنها به نحوه مناسبی در اختیار سایر اعضای جامعه آموزش علوم پزشکی قرار گرفته است؛ به گونه ای که سایر افراد می توانند بر پایه آن، اقدامات و فعالیت های بعدی را انجام دهند و بدین وسیله نتایج حاصل از این فعالیت در طول زمان به گسترش دانش علوم پزشکی کمک نماید. فعالیت های نوآورانه آموزشی شامل موارد ذیل می باشد: - فعالیت های دانشورانه آموزشی (Scholarly Education) - دانش پژوهی آموزشی (Educational Scholarship) فعالیت های دانشورانه آموزشی فرایند آموزشی نوآورانه است که دارای حداقل چهار معیار گلاسیک ذیل می باشد: - اهداف شفاف - متدولوژی مشخص - مبتنی بر شواهد موجود (آماده سازی مناسب) - ارائه نتایج مشخص و دانش پژوهی آموزشی علاوه بر معیارهای یک فعالیت دانشورانه دو معیار دیگر تکمیلی شامل انتشار مناسب و قرارگیری در معرض نقد را دارد. مصداق فعالیتهای نوآورانه آموزشی به شرط احراز شرایط ورود به فرآیند داوری و وجود حداقل 4 معیار اول از معیارهای شش گانه گلاسیک: - تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی - ارزشیابی - یاددهی و یادگیری - مشارکت در طراحی وسایل آموزشی و تولید محصولات آموزشی - مدیریت و رهبری آموزشی
- یادگیری الکترونیک
ردیف
|
نام و نام خانوادگی
|
رشته تحصیلی
|
سمت
|
نوع عضویت
|
1
|
آقای دکتر اسفندیار حیدریان
|
دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی
|
معاون آموزشی دانشگاه
|
رئیس کمیته
|
2
|
آقای فیروز خالدی
|
کارشناسی ارشد روان پرستاری
|
سرپرست مرکز مطالعات و توسعه
آموزش علوم پزشکی
|
دبیر کمیته
|
3
|
خانم دکتر الهام رئیسی
|
دکترای تخصصی فیزیک پزشکی
|
نماینده هیأت ممیزه دانشگاه
|
عضو کمیته
|
4
|
آقای دکتر جعفر مقدسی
|
دکترای تخصصی پرستاری
|
صاحب نظر آموزش علوم پزشکی
|
عضو کمیته
|
5
|
خانم دکتر معصومه رحیمی
|
دکترای تخصصی آموزش پزشکی
|
صاحب نظر آموزش علوم پزشکی
|
عضو کمیته
|
|
تاریخ به روز رسانی: | 1402/03/09 |
تعداد بازدید: | 2632 |